Mekong Delta - De negen draken rivier - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Eric en Marja - WaarBenJij.nu Mekong Delta - De negen draken rivier - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Eric en Marja - WaarBenJij.nu

Mekong Delta - De negen draken rivier

Door: ericenmarjainvietnam

Blijf op de hoogte en volg Eric en Marja

13 September 2011 | Vietnam, Can Tho

Om half acht zijn we vertrokken met de bus richting de Mekong Delta. Bij aankomst zijn hebben we eerst een zonnebril voor Eric en een Vietnamees hoedje voor Marja gekocht. En natuurlijk ook een kopje koffie voor mij... Het gerucht ging namelijk dat de koffie hier "te drinken" was. Wat bleek. Ze gieten een bekertje half vol kokosmelk en vullen het aan met de stroperige Vietnamese koffie. Als je niet kijkt en niet denkt aan een capuccino maar gewoon drinkt, is het best wel lekker. We gaan aan boord op weg naa Coconut Island. We maken een wandeling over het eiland. Het is er tropisch. Tou had al gewaarschuwd voor een sauna. Nou, niets teveel gezegd. Uit elke porie van ons lichaam stroomt het zweet. Binnen enkele minuten plakt iedereen. Het eiland staat vol fruitbomen. De route eindigt bij een restaurantje waar we al dat lekkere fruit mogen proeven dat we onderweg hebben zien groeien: drakenfruit, ananas, rambutan om maar een paar soorten te noemen. Daarbij drinken we een borrelglaasje thee. We vervolgen onze weg en stappen weer aan boord. Deze brengt ons nu bij Coconut eiland. We stappen uit bij de aanlegsteiger en staan meteen op de locale markt. Niks geen koeling en hygiene. Heel authentiek. De groentenafdeling is fantastisch. Alles ligt hier vers. Van het meeste weet ik niet eens de naam. Ik heb het wel op mijn bord gezien de afgelopen dagen. Een lust voor het oog. We vervolgen onze weg door het dorp. Ik heb het zo warm dat ik toch maar mijn broek afrits (op straat). Er is geen mug te bekennen, dus dat moet kunnen. Dat maakt een aantal passerende schoolkinderen hilarisch aan het lachen. Daar praten ze de rest van de week nog over. Iemand die zomaar een stuk van z'n broek afhaalt ha ha ha. Dan arriveren we bij een fabriek waar ze toffees maken van kokosnoot. Heeeeerlijk. We hebben wat gekocht. Ik weet niet of ze NL halen. Daarbij krijgen we een glaasje rijstwijn geserveerd. De mannen mogen ook nog snakewine proeven. Sterk spul! Even verderop serveren ze thee en treedt een plaatselijk bandje op met Vietnamese zang. Ze zijn beroemd, zo wordt ons verteld. Klinkt heel goed. We verstaan er natuurlijk geen woord van. Op naar de boot die ons even verderop naar het restaurant op het volgende eiland brengt. Daar eten we elephantearfish. Tja, hoe ga ik dat uitleggen. Bekijk onze foto's straks. De vissen hebben de vorm van het oor van een olifant. Tja... hoe kan het anders hi hi. Ze zijn in z'n geheel gebakken en worden rechtopstaand op een standaard geserveerd. Iedereen kijkt elkaar aan. Hoe gaan we dat doen met stokjes?? gelukkig komen er serveersters die keurig met handschoenen aan flinterdunne rijstpapieren pannenkoekjes vullen met noedes, kruiden en een stukje vis. Heerlijk! Mijn reactie op het eten begint vast heel saai te worden maar het is echt heel erg lekker. Er wordt nog meer geserveerd. Als iedereen verzadigd is, gaan we per boot weer naar het vaste land waar de bus wacht die ons naar een pagode brengt. Daarna vervolgen we onze weg naar Co Than. De belangrijkste stad aan de downriver van de Mekong. Hier zijn we voor 1 nacht. Onze tassen staan ingepakt in het vorige hotel. We hebben alleen een tasje voor 1 overnachting bij ons. Het is een echt Vietnamees hotel. Heeft zijn beste tijd dus gehad. We gaan zo snake (slang) eten. Ik type steeds vanaf de pc uit de hotel lobby. Het is pas 1x gelukt om free wifi te hebben (Rex hotel). Sms-jes komen volgens mij ook niet aan. Tenminste... het is erg rustig aan de telefoon. Nou, ik ga snel douchen. Tot de volgende keer. xxx