Back in town - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Eric en Marja - WaarBenJij.nu Back in town - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Eric en Marja - WaarBenJij.nu

Back in town

Door: ericenmarjainvietnam

Blijf op de hoogte en volg Eric en Marja

13 September 2011 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Nog even over het snake avontuur van gisteren... Nou Eric en ik bleken de enige waaghalzen te zijn. Ik heb het snake menu besteld en Eric kikkerbilletjes zodat we van elkaar konden proeven. Na enig aandringen hebben ook anderen van ons gezelschap een hapje geproefd. Het lijkt nog het meeste op shoarmavlees qua structuur, maar anders van smaak. Tja, en dat is moeilijk uit te leggen. Toen we buiten kwamen bleek de boulevard overvol met mensen te zijn. Oud, jeugd en jong. Ballonnen, lampionnen en bootjes met kaarsjes die de Mekong op gelaten werden. Hele aandoenlijke foto's van kleine kindjes met schattige lampionnetjes gemaakt. Sommige gingen ervoor poseren en riepen vervolgens "thank you" naar mij. De mensen zijn hier echt zo super aardig en vriendelijk.
Vanochtend weer vroeg uit de veren. Op naar de floating market met drie kleine bootjes. Er stapte ook een nagelstyliste aan boord die bij iedereen de nagels gelakt en beschilderd heeft. Een echte artieste en dat op een schommelend bootjes. De floating market was echt een belevenis. De boten liggen met hun koopwaar op de Mekong. Het zijn groothandels, die hun waren bij de boeren gekocht hebben en hier te koop aanbieden. Wat ze verkopen binden ze aan een stok zodat je van verre kan zien waar je moet zijn. Het is ananas oogsttijd, dus veel aanbieders van ananas. Maar ook boten met een grote sortering. Bekijk vooral tzt onze foto's. Het is vandaag strak blauw en zonnig (en dus ook heet: achtendertig graden! Ook de locals vinden het warm. We vervolgen onze toch over de Mekong. Overal waar je kijkt zie je kokospalmen met noten en bananenbomen. We stoppen bij een vriendelijk oud baasje die een fruitgarden runt. Daar genieten we van pomelo (grote groene grapefruit; lekker zoet), Jackfruit, ananas en ramutan. Ik neem er een glaaje papaya sap bij. Ik ben bijna door de sortering sap heen. Mmm... papaya is aardig, maar niet de lekkerste. Verder gaat het per boot en we keren via de sloppenwijken terug in de stad. De sloppenwijken, dat is pas echte armoede. Niet zo leuk om te zien, maar het is ook een aspect van dit land. Er is nog even prive tijd voor we weer afreizen naar HCM. We maken een ommetje door de stad en drinken een lekkere capuccino bij een cafe. Er wordt voortdurend gratis icetea geserveerd. Die is vers gemaakt van warme groene thee met ijswater. Heel gastvrij.
Om twaalf uur (het toetsenbord staat op Vietnamees dus ik kan de cijfers niet gebruiken. Heb na enig gepruts en een beetje raden de letters wel in europese uitvoering gekregen gelukkig) vertrekken we weer. Het is maar een paar honderd kilometer maar dat kost je hier zo'n vier uur rijden. De wegen zitten vol kuilen en gaten die ook soms vrij diep zijn. Dan moet je er echt omheen rijden. Kippen rennen over de weg en vlak de scooters natuurlijk niet uit die zich koning van de weg voelen. Op een vierbaansweg rijden de auto's links en de scooters drie rijen dik op de rechter baan.
Jammer dat we de Mekong delta weer moeten verlaten. Het is er prachtig. Heel groen. Overal bananen, breadtrees en kokospalmen. Onze kamerplanten groeien manshoog langs de weg. Bijna alle straten hebben groenperken met heggetjes in allerlei vormen geknipt, bonsai dennen en bloemen, die bij ons alleen in hele dure boeketten zitten.
Het is nu kwart over negen en nog steeds ruim dertig graden schat ik. We hebben bij een restaurant gegeten waar je aan tafel moet bbc. Je krijgt een vuurpotje moet gloeiende kooltjes en een rooster. Een schaal met gemarineerd varkensvlees stukjes en een schaal heerlijk knapperige sla met tomaat en uit (zoetzure dressing). We drinken er pullen tigerbeer bij. Na zes dagen vis, rijst en noedels weer eens vlees. Het smaakt ons super! we sluiten af met een capuccino en tiramisu. Ja, we hebben onze adresjes inmiddels gevonden! Vaarwel HCM. Het was leuk kennis te maken.
Morgen vertrekken we om zeven uur naar Na Trangh. Daar wachten een blauwe oceaan, een wit zandstrand en wuivende palmen op ons. Daar moeten we dan wel twaalf uur voor reizen. De afstand is vierhonderdvijfig km. Morgen meer.

• 13 September 2011 - 16:46

Vera:

Op naar de witte stranden! Ben benieuwd wat jullie daar allemaal beleven? Veel plezier.

• 14 September 2011 - 09:07

Douwe-Jan:

Ik hoop niet dat jullie je zwembroekjes vergeten zijn... Lekker badderen, zonnen en zwemmen op zo'n bountybeach lijkt me ook wel wat.

• 14 September 2011 - 19:52

Jan En Pascalle:

Ha Marja en eric, te merken dat jullie nu als prinsen aan zee zitten, er is geen tijd meer om de reis verder te omschrijven. maar zijn die stranden echt zo wit en de oceaan echt blauw? Geniet lekker verder, xxx