Hanoi - Stad van Ho Chi Minh - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Eric en Marja - WaarBenJij.nu Hanoi - Stad van Ho Chi Minh - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Eric en Marja - WaarBenJij.nu

Hanoi - Stad van Ho Chi Minh

Door: ericenmarjainvietnam

Blijf op de hoogte en volg Eric en Marja

22 September 2011 | Vietnam, Hanoi

Vanochtend een rondje cultuur gedaan. Als eerste stond het mausoleum van Ho Chi Minh op het programma. Aangezien er een belangrijke delegatie kwam, was het afgesloten en zijn we eerst naar de Temple of Literature gegaan. Dat is de oudste universiteit van Vietnam, gesticht rond 1080 door Confusius. Alle pleinen en gebouwen zijn vierkant. De beste leerling van elk jaar wordt geeerd op een bepaald plein. De naam van deze student werd gegraveerd in een plaquette. Er staan 84 plaquettes met namen... Ook kreeg deze student vaak een belangrijke functie en was ook een potentiele huwelijkskandidaat voor een dochter van de keizer. Nog steeds wordt de start van het nieuwe studie jaar hier gevierd. Je komt niet zomaar op deze universiteit. Eerst moet je een lokaal examen doen, dan een regionaal. Als je alles gehaald hebt, mag je een toelatingsexamen doen voor deze uni.
Heel mooi. Tijd te kort om te fotograferen.
Daarna alsnog naar het mausoleum. Ho Chi Minh ligt daar opgebaard. Eens per jaar wordt hij "bijgewerkt". Helaas is dat nu, dus wij kunnen hem niet zien. Het complex is gelegen in een reusachtig park. Er staat een paleis, waar HCM niet wilde wonen omdat hij niet van pracht/praal en opscheppen hielt. Hij was een nederig man. Hij woonde dus liever in het huis van de electricien. De paalwoning van waaruit hij zijn staatszaken regelde kon deels bekeken worden (bovenverdieping achterkant). Dit gebouw werd ook gerestaureerd. De beroemde telefoons werden door Eric gespot in een gebouwtje ernaast. Er hing een soort vitrage voor de ramen, dus fotograferen ging niet zo heel goed.
Daarna ging de reis verder naar "Hanoi Hilton". Dit is de voormalige gevangenis. Hier hebben Vietnamezen gevangen gezeten tijdens de Franse overheersing en Amerikanen tijdens de Vietnamese oorlog. Hier gaat het verhaal dat de gevangenis zo heet omdat de Amerikanen er super goed behandeld werden. Als je de foto's en film moet geloven snap je bijna niet dat ze uberhaupt nog naar huis wilden... (als de lezer begrijpt wat ik bedoel).
's Middags vrij. Wij zijn met z'n tweeen op pad gegaan nadat we eerst een kleine tas hebben gepakt voor 4 dagen in de bergen. De grote tas blijft hier in het hotel in de opslag.
Eric liet zich op straat overhalen om z'n schoenen te poetsen. Eerst natuurlijk onderhandeld over de prijs. Twee schoenpoetsers, elk een schoen, want anders werd het ruzie. Binnen no time stonden er 5 Vietnamezen belangstellend toe te kijken. Opeens zie ik dat een zooltje onder de hak willen lijmen. Bij de eerste schoenpoetser lukt het nog om het te voorkomen, dan blijkt de tweede schoenpoetser heeft de hak er al half onder gelijmd. Wij blijven volhouden dat het eraf moet. En dan begint hij te trekken. Zijn collega is nodig om de zool uiteindelijk af te krijgen. Alle Vietnamezen in een deuk en wij ook. Superglue! riep hij al een keer. Ja inderdaad. Ha ha ha :-) wat een volk.
Daarna nog rond het meer gewandeld, koffie gedronken en een broodje gegeten. We gaan straks met de nachttrein. Tot later!
Hans en Angelique: hele fijn vakantie en geniet ervan!
xxx

• 22 September 2011 - 11:30

Annet & Helma:

Da's toevallig, wij gaan zometeen ook met de nachttrein mee. Waar gaan jullie naar toe ?

• 22 September 2011 - 19:23

Gerard En Helen:

er is kennelijk een tweede camera aan
    boord ..!? gelukkig maar . wellicht zijn er foto's te leen /te krijg bij medereizenden op dezelfde trip .XXX .

• 23 September 2011 - 07:43

Adrian:

wel grappig dat ze daar zo op kale mannenkicken...kortom een aanrader als je daar naar toe gaat...even afwachten hoe het dan weer thuiskomen is...goed dat jullie gefietst hebben...altijd handig als we volgend jaar weer een fietstocht hebben naar haven of buiten..welke (kleding)kleuren overheersen het straatbeeld...monnik-oranje...? eric de ogen goed openhouden svp...en over die vietnameesse massages horen we net niet de details....rarara.
    kun je met frans daar beter terecht dan met engels? leuke trip anyway.